Thread Tools
Old February 27, 2004, 15:31   #151
Tattila the Hun
King
 
Tattila the Hun's Avatar
 
Local Time: 18:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Oct 2002
Location: Tornio, Suomi Perkele!
Posts: 2,653
"Suomen nuorrriso on veistetty terräksestä!"

Ei se siltä kyllä näytä, jos tänne katsoo...
Liekö täällä sitä nuorisoa ollenkaan.

Hiljainen hetki todella olisi paikallaan Jalkaväenkenraali Ehrnrootille.

Alkavat olemaan vähenemään päin...

Eikä nykysuomalaisista ole mihinkään, siinä oli hän hiukan hakoteillä.
__________________
I've allways wanted to play "Russ Meyer's Civilization"
Tattila the Hun is offline  
Old February 28, 2004, 19:08   #152
VJ
King
 
VJ's Avatar
 
Local Time: 15:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Dec 2001
Location: Helsinki
Posts: 2,247
Muistelisin sanoneeni joskus CGN:n IRC:ssä ihan yleispätevänä sääntönä, että ihminen on fyysisesti parhaassa kunnossaan vasta 30-vuotiaana, josta sitten alkaa se paljon hypetetty pitkä alamäki.

Onnea vain Jejelle
VJ is offline  
Old March 1, 2004, 01:47   #153
Jeje2
Prince
 
Jeje2's Avatar
 
Local Time: 17:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Apr 1999
Location: Espoo, Finland
Posts: 672
Quote:
Originally posted by VJ
Muistelisin sanoneeni joskus CGN:n IRC:ssä ihan yleispätevänä sääntönä, että ihminen on fyysisesti parhaassa kunnossaan vasta 30-vuotiaana, josta sitten alkaa se paljon hypetetty pitkä alamäki.

Onnea vain Jejelle
Pitäisiköhän minun kiittää ihan pesäpallomailalla?
(Luin ensin onnittelut ja sitten mitä sanot alamäestä... )

Ja joo, olo on ikäloppu...
(Perjantaina yhdellä* - loppuviikonloppu krapulassa...)


* Piti otta vain yksi - tuli yksi känni + yksi helvitinmoinen krapula...
Jeje2 is offline  
Old March 1, 2004, 21:10   #154
Andemagne
Civilization II MultiplayerNationStatesCivilization II Succession GamesACDG3 Spartans
King
 
Andemagne's Avatar
 
Local Time: 17:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Dec 1999
Location: Rovaniemi, Lappland
Posts: 1,551
YEAH! kai sitä tännekki pittää välistä postailla, eka kerta taas kuukauteen.

Stefu pääsee varmaan pois armeijasta ennen ku sen tarttee postata seuraava ST.
jos se nyt uutta thradia postaa.
*Andemagne huomaa että ST on 2.5 vuotta vanaha aparaatti*
muistattako te aikaa ennen ST:tä?
palijokohan on ST:teitten yhteinen poust kaunt?


LHS sai aika monta Oskaria. which is nice.


Jeje:lle osannaottoni.


Aadolf Enhrooth LR (Lepää Rauhassa)
__________________
My Words Are Backed With Bad Attitude And VETERAN KNIGHTS!
Andemagne is offline  
Old March 2, 2004, 10:34   #155
Urkki
Settler
 
Local Time: 18:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Jan 2004
Posts: 0
Quote:
Originally posted by Andemagne LHS sai aika monta Oskaria. which is nice.
Eikä oo
Urkki is offline  
Old March 2, 2004, 15:10   #156
Ignorance
Chieftain
 
Ignorance's Avatar
 
Local Time: 17:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Dec 2001
Location: Tampereen betonihelvetti
Posts: 79
Quote:
Originally posted by Jeje2
Pitäisiköhän minun kiittää ihan pesäpallomailalla?
Vanha kunnon Narn Bat Squad olisi kyllä varmaan osuvammin paikallaan.
__________________
"In some of its more lunatic aspects, political correctness is merely ridiculous. But in the thinking behind it, there is something more sinister which is shown by the fact that already there are certain areas and topics where freedom of speech, in the sense of the right to open and frank discussion, is being gradually but significantly eroded." -- Judge Neil Denison
Ignorance is offline  
Old March 2, 2004, 15:31   #157
Andemagne
Civilization II MultiplayerNationStatesCivilization II Succession GamesACDG3 Spartans
King
 
Andemagne's Avatar
 
Local Time: 17:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Dec 1999
Location: Rovaniemi, Lappland
Posts: 1,551
Quote:
Originally posted by Urkki
Eikä oo
Ompa!
__________________
My Words Are Backed With Bad Attitude And VETERAN KNIGHTS!
Andemagne is offline  
Old March 2, 2004, 15:57   #158
VJ
King
 
VJ's Avatar
 
Local Time: 15:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Dec 2001
Location: Helsinki
Posts: 2,247
Joku kyseli Suomithreadien postcountista: tämän viestin jälkeen se on 15208.
VJ is offline  
Old March 2, 2004, 20:02   #159
Ari Rahikkala
King
 
Ari Rahikkala's Avatar
 
Local Time: 18:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Oct 1999
Location: Shireroth
Posts: 2,792
Höröhm. Taitaapa olla aika laittaa pitkästä aikaa tällekin threadille viestiä, jolla on jopa merkitystä... tai no jaa. Ei tästä ainakaan erityisen koherenttia vaikuta tulevan. Minulla on ajatuksia mutta niistä monet ovat kovin... nuoria, joten kappaleita ja sanottavia asioita on useampia mutta niiden välillä ei ole oikein mitään punaista lankaa. Niin, ja tämä posti on kirjoitettu siinä kello kahdentoista ja kahden välillä aamulla enkä viitsi nyt tarkistaa sitä, joten virheitä saattaa olla (on). Jos tätä on mahdotonta lukea, huomenillalla (siis nyt) ilmestynee uusi, editoitu (toimitettu?) versio, odottakaa siihen.

Monet teistä ovat avarmaan huomanneet minun kiinnostuksen kieliin ja kielitieteeseen, jopa luulleet minun opiskelevan jälkimmäistä. En opiskele vielä, vaikka mitäpä sitä tulevaisuudesta vielä tietää - olen huomannut innostuvani melkein aina kun on minulla on mahdollisuus oppia uutta esim. suomen kielellisistä erikoisuuksista. Ehkä päädynkin jonnekin filologian alalle tai opettamaan äidinkieltä enkä mihinkään IT-firmaan.

Innostukseni saattaa johtua osaksi kavereistani. Tiedättehän minun olevan mikronationalisti - niillä ihmisillä, joiden kanssa olen tekemisissä, on jostain syystä tapana luoda omia tekokieliä (conlangeja ja auxlangeja - ei, en tiedä *tarkkaan* mitä nuo sanat tarkoittavat), mikä osoittaa innostusta kielitieteeseen. Voin luetella lonkalta useita aivan lähipiiristäni (kielten nimet tässä englanniksi): Hyperborean, Silika, Yardistani, Treesian, Shirithian, Solarian. Tietääkseni hyperboreankieli on näistä työstetyin - sitä on käytetty jo pitkään ja Radarasilikan, tärkein ja laajin Hyperborean kielestä ja kulttuurista kertova teos, olisi tulostetussa muodossa hieman paksumpikin kuin pelkkä lehtinen. Suuruusskaalan toisessa päässä shireroth (Shirithian) on oikeastaan vain englannin murre, ja vaikkapa yardistanin kieltä on olemassa vain parin lauseen verran.

Olen myös hieman suunnitellut (tässä "hieman" tarkoittaa seitsemää ranskalaista viivaa) omaa tekokieltäni, joka pohjautuisi läheisesti englantiin vaikkei näyttäisikään pintapuolisesti läheskään samanlaiselta. Joku on luultavasti tehnyt kaiken suunnittelemani jo paljon aikaisemmin (ja paremmin kuin minä tulen koskaan pystymään), mutta en anna sen vaivata. Olen ajatellut muokata mm.:

- pronomineja:
* sukupuolineutraalit pronominit olisivat hieno lisä ja helpottaisivat kommunikointia (ei enää "his or her" tai "him or her" -rakenteita!). Sekä niiden elämää, joiden mielenrauhaa feministit vaivaavat. Zie-pohjaiset pronominit vaikuttavat verkossa kaikista yleisimmin käytetyiltä.
* yksikön ja monikon toisen persoonan erottaminen toisistaan (keskienglannin, tai mitä "Middle English" onkaan suomeksi, mukaan - siis thou, thine, etc.) ei olisi niinkään tärkeä, mutta silti mielestäni käytännöllinen lisä.

- verbejä:
* lisäisin kielen konsistenssia joko lisäämällä suomen malliin uudet taivutuspäätteet kaikille persoonille, joilla ei jo ole omaa (siis kaikille paitsi yksikön kolmannelle ja jollekin vapaasti valitulle muulle) tai, mieluummin, ottamalla erityisen taivutuspäätteen pois yksikön kolmannelta persoonalta.
* palauttaisin sanan "not" yleiseen käyttöön, niin että sen kanssa ei tarvitse enää "do"-apuverbiä: "I like not coffee".

- välimerkkejä: käyttäisin The New Hacker's Dictionaryssä esiteltyä tapaa asetella lainausmerkit.

- oikeinkirjoitusta (tämä onkin se vaiken ja eniten muuttava osa): Etsisin käsiini jonkin järkevän järjestelmän, jolla pystyy muuntamaan kirjoitettua englantia puhutuksi ja toisinpäin foneemiperiaatteen mukaan, *ilman* että tarvitsee muistaa eri säännöt joka toiselle sanalle. Luotan Mark Twainin nerouteen jos muuta ei löydy .

Nyt kun olen päästänyt tämän ilmoille, saatte kommentoida vapaasti, ja eritoten heittää linkkiä vastaavanlaisiin ennen tehtyihin yrityksiin - saattaisin jopa saada niistä uusia ajatuksia.

Englannin uudistamiseen en ole käyttänyt vielä kovin paljoa aikaani. Enemmän olen saanut nauttia siitä, kun olen mietiskellyt eri sääntöjä ja tapoja suomenkielessä. Jotkut ajatukseni vaikuttavat jopa aika huvittavilta, mutta niissä näkyy paljon juuri sitä, minkä kaikki suomalaiset tietävät kielestään vaistomaisesti mutta eivät osaa pukea sanoiksi ennen kuin miettivät läpi.

Otetaan esimerkiksi sanat "tai" ja "vai". On omanlaisensa siunaus, että kielessämme nämä sanat ovat erillisiä. Englannissa on vain "or", jonka merkitys vaihtelee tilanteen mukaan, ja joka siten antaa usein mahdollisuuksia tulkita lauseita odottamattomalla tavalla. Käykääpä huviksenne kysymässä joltakulta tämä: "Are you inside or outside?" Lauseelle odotetaan vastaukseksi jompaakumpaa kysymyksessä annetuista vaihtoehdoista. Sanan "or" voi kuitenkin myös käsittää loogiseksi totuusarvoja käsitteleväksi operaattoriksi. Tällöin, olettaen että "I'm inside" on lauseen "I'm outside" negaatio (ts. yksi ja vain yksi lauseista voi olla totta), "yes" on aina oikea vaikkakaan ei lainkaan järkevä vastaus tuohon kysymykseen. Autistit ja vitsailevat hakkerit voivat kuitenkin hyvinkin antaa sen.

Tämä epäselvyys on suomessakin, mutta ymmärtääkseni vain joissain murteissa. Muuten sanoilla "vai" ja "tai" on selvä, suuri merkitysero, itse asiassa niin suuri, että niillä ei ole juuri mitään tekemistä toistensa kanssa. "Vai" esittää vaihtoehtoja - kysymys, jossa esiintyy sana "vai" oikeassa paikassa, esim. "oletko sisällä vai ulkona" tarvitsee vastaukseksi yhden käsitteen annettujen vaihtoehtojen joukosta - tai, silloin tällöin, odottamattomasti useita käsitteitä tai käsitteitä vaihtoehtojoukon ulkopuolelta, tai molempia. "Tai" taas käsittelee totuusarvoja LISP:mäisessä (*) logiikassa.

Toinen esimerkki: "Heitin Villeä Kutvosen päällä." Tämän oudon, kaksimerkityksisen lauseen takana on omalaatuinen ajatusketju. Lähdin sitä punoessani liikkeelle ulko-olennon (**) merkityksestä: Fyysisestihän tämä sijamuoto tarkoittaa jonkin päällä tai onton esineen sisällä olemista, jonkin asian tekemistä jollakin (huomaattehan -lla-päätteen sanan keskellä tässä) ja svetisismeissä, ehkä oikeassakin suomessa, luultavasti vielä jotain muutakin. Ei mennyt pitkäänkään, ennen kuin huomasin jo yhden uuden merkityksen, joka näkyy hyvin tässä lauseessa: "Heitin Villeä Kutvosella." Tämä lause on kaksimerkityksinen, aivan kuin kappaleen alussa esitetty lause. Heitinkö Villeä Kutvosen kotona vai heitinkö Kutvosen Villeä kohti? Jos päätänkin ihmisuhrien olevan hieman liian paljon makaaberien esimerkkilauseiden luomista varten, otankin esiin sian. Silloin en heitä sian päällä, vaan sianpäällä. Tämä yhdyssanaksi muuttuminen vaikuttaa tapahtuvan kaikille sanoille, jotka eivät ole ihmisten nimiä.

Ehkä mielenkiintoisinta juuri tällaisessa ajattelussa on se, etten osaa selittää ennen asian läpi miettimistä, mitkä säännöt ohjaavat kielen syntymistä juuri tässä tapauksessa - ja olen itse asiassa myöhemminkin vain hyvin vähän viisaampi kuin ennen. Ajattelu on kuitenkin palkitsevaa ja sitäpaitsi vaivatonta. Kaikki, mitä tarvitsen tutkimukseen, on kätevästi hyvin lähellä - ajatuksen päässä. Omat aivoni pursuavat eksaktia, selvää ja lähes varmaa tietoa (mitä en löytäisi jos haluaisin tutkia vaikkapa psykologiaa kieliopin sijaan - ts. tieto on sisällä, mutta ei selvää), jota on mahdotonta muuttaa suoraan muille ihmisille käsitettävään muotoon, mutta saloja voi selvittää niin nopeasti kuin koskaan voi haluta.

Otetaanpa loppuun vielä yksi mielenkiintoinen suomenkielen erikoisuus. Kuulin vasta pari kuukautta sitten ensi kertaa siitä, että "ei" on itse asiassa verbi. Olen ajatellut yrittää miettiä, mitä taivutusmuotoja sille on olemassa. Tässä pieni, luultavasti vielä vaillinainen taulukko:

- se modus, joka vain toteaa asioita (***):
Preesens (ainoa aikamuoto johon tämä verbi taipuu, uskoisin):
Minä en
Sinä et
Hän ei

Me emme
Te ette
He eivät
(Täällä) ei

- imperatiivi:
Preesens (taipuiko tämä modus lainkaan millään järkevällä muihin aikamuotoihin?):
-- (minä)
Älä (sinä)
Älköön (hän)

Älkäämme (me)
Älkää (te)
Älkööt (he)

Uskokaa mitä haluatte, mutta minä olin ihan oikeasti innoissani, kun huomasin kaikkien noiden muotojen olemassaolon...

(*) Yhdelle operaattorille voi antaa enemmän arvoja kuin kaksi, esim.: "Oletko nähnyt paavoa, anttia tai villeä?" Boolen algebrassa tämä ei toimi (suurin osa operaattoreista käsittelee kahta lausetta, negaatio yhtä), ja LISP oli ensimmäinen mieleeni tullut looginen järjestelmä, jossa toimii... niin, ja muuten, ei taida olla ihan kielen sääntöjen mukaista tehdä lyhenteestä johdosta ja käsitellä johdoksen päätettä (mikä sen nimi sitten olikaan) kuin sijapäätettä...

(**) En ole oppinut ulkoa sijamuotojen vierasperäisiä nimiä, joten käytän ainakin paikallissijoille suomenkielisiä nimiä. Tiedän, että ne kuulostavat oudoilta (sanoin aikoinaan koulussa, että ulko-olento on paras nimi, jonka kukaan voi koskaan keksiä kieliopilliselle käsitteelle), mutta niiden takana on sentään järkevä järjestelmä, jonka mukaan voi muistaa hyvin helposti kuuden eri sijamuodon nimet - ja se ei ole vähän.

(***) En todellakaan muista kieliopin termejä hyvin. Eiväthän kaikki papit edes osaa kymmentä käskyä () (niin, ja minä olen ollut näistä asioista oikeasti kiinnostunut oikeastaan kovin vähän aikaa). Katso myös (**).
__________________
This is Shireroth, and Giant Squid will brutally murder me if I ever remove this link from my signature | In the end it won't be love that saves us, it will be mathematics | So many people have this concept of God the Avenger. I see God as the ultimate sense of humor -- SlowwHand

Last edited by Ari Rahikkala; March 3, 2004 at 15:35.
Ari Rahikkala is offline  
Old March 3, 2004, 01:51   #160
Jeje2
Prince
 
Jeje2's Avatar
 
Local Time: 17:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Apr 1999
Location: Espoo, Finland
Posts: 672
Quote:
Originally posted by Ignorance
Vanha kunnon Narn Bat Squad olisi kyllä varmaan osuvammin paikallaan.
Ehkäpä, mutta tälläisen työ... palveluksen olisin kyllä haluakas tekemään ihan itse. (Ei sitä hupia kaikille riitä ku on niin pienikin )
Jeje2 is offline  
Old March 4, 2004, 06:18   #161
Ari Rahikkala
King
 
Ari Rahikkala's Avatar
 
Local Time: 18:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Oct 1999
Location: Shireroth
Posts: 2,792
Minä uskon... syntien anteeksiantamukseen ja ruumiin ylösnousemukseen (öö, olikohan tässä muutakin?), sekä Riku Rinteeseen, ilosanoman suurimpaan levittäjään, nuorison pelastajaan, Pyhien Kirjojen kirjoittajaan, vaeltavaan kristittyyn ja pimeyden väistäjään. Aamen.

Pyhä nelinäisyys.
__________________
This is Shireroth, and Giant Squid will brutally murder me if I ever remove this link from my signature | In the end it won't be love that saves us, it will be mathematics | So many people have this concept of God the Avenger. I see God as the ultimate sense of humor -- SlowwHand

Last edited by Ari Rahikkala; March 4, 2004 at 06:24.
Ari Rahikkala is offline  
Old March 4, 2004, 10:14   #162
zapnic
Settler
 
zapnic's Avatar
 
Local Time: 15:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Dec 2002
Posts: 20
Päivää

hei mä tiedän ison norsun ja sen nimi on Elisa

no mitä tulee adsl hintoihin katsottuna!!!!
__________________
gowabunga!!!!!!
zapnic is offline  
Old March 4, 2004, 16:51   #163
Urkki
Settler
 
Local Time: 18:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Jan 2004
Posts: 0
Quote:
Originally posted by Andemagne


Ompa!
Eipä oo x2
Urkki is offline  
Old March 5, 2004, 07:42   #164
Hakkapeliitta
Chieftain
 
Hakkapeliitta's Avatar
 
Local Time: 17:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Apr 2001
Location: of the Dark Hole
Posts: 32
laitan tämän tänne tulevaisuutta varten, ja eepahan taisi kysellä joku aika sitten weppi-irkkiä, niin tällä ainakin tänään pääsin CGN/StP IRC Networkkiin (huomaa ras, me välitetään )

edit: ja itse osoite http://irc.kharkov.net/cgi-bin/irc.cgi
__________________
:p:p:p|__Hakkapeliitta/Jeki__|:p:p:p
You wanna see me spank my monkey?
I'll shake your hand later, I have an...itch.
Hakkapeliitta is offline  
Old March 7, 2004, 11:48   #165
juhani_kahvi
Settler
 
juhani_kahvi's Avatar
 
Local Time: 17:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Mar 2002
Location: Mänttä, Finland
Posts: 5
Hmm. Minä ainakin haluaisin että "I like not coffee" olisi kieliopillisesti oikein. Thou ja thine ovat myös mielenkiintoisia, tyhmänkohteliaat britit vain halusivat teititellä liikaa.
Nyt päästän veljen pelaamaan.
__________________
www.tuukkavirtaperko.net
juhani_kahvi is offline  
Old March 8, 2004, 17:11   #166
zapnic
Settler
 
zapnic's Avatar
 
Local Time: 15:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Dec 2002
Posts: 20
Quote:
Originally posted by zapnic
Päivää

hei mä tiedän ison norsun ja sen nimi on Elisa

no mitä tulee adsl hintoihin katsottuna!!!!


HEI jätkä puhuu asiaa

"pölhö puhuu yksinään"
__________________
gowabunga!!!!!!
zapnic is offline  
Old March 9, 2004, 15:50   #167
Rasbelin
Emperor
 
Rasbelin's Avatar
 
Local Time: 17:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Nov 1999
Posts: 3,801
Suomithreadin suosio on kyllä laskenut roimasti.

Hakkis,

se oli kyllä StP/CGN IRC.
__________________
"Kids, don't listen to uncle Solver unless you want your parents to spank you." - Solver
Rasbelin is offline  
Old March 9, 2004, 15:55   #168
Kassiopeia
Alpha Centauri Democracy GameGalCiv Apolyton EmpireApolyton Storywriters' GuildCivilization II Democracy GameApolytoners Hall of FameACDG3 Spartans
Emperor
 
Kassiopeia's Avatar
 
Local Time: 18:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Jul 2001
Location: Aperture Science Enrichment Center
Posts: 8,638
Quote:
Suomithreadin suosio on kyllä laskenut roimasti.
Ette vain halua että minä saisin tilaisuuden aloittaa Suomithreadin. Ruojat.
__________________
Cake and grief counseling will be available at the conclusion of the test. Thank you for helping us help you help us all!
Kassiopeia is offline  
Old March 10, 2004, 00:59   #169
Urkki
Settler
 
Local Time: 18:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Jan 2004
Posts: 0
Minkäs verran näihin yleensä mahtuu tätä rojua?
Urkki is offline  
Old March 10, 2004, 01:09   #170
VJ
King
 
VJ's Avatar
 
Local Time: 15:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Dec 2001
Location: Helsinki
Posts: 2,247
Keskimäärin sellaiset 500 Arimaista megapostia, joita kukaan ei lue.
VJ is offline  
Old March 10, 2004, 02:03   #171
Kassiopeia
Alpha Centauri Democracy GameGalCiv Apolyton EmpireApolyton Storywriters' GuildCivilization II Democracy GameApolytoners Hall of FameACDG3 Spartans
Emperor
 
Kassiopeia's Avatar
 
Local Time: 18:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Jul 2001
Location: Aperture Science Enrichment Center
Posts: 8,638
Kyllähän nuo luettua tulevat mutta niihin on hankala keksiä mitään sanottavaa.
__________________
Cake and grief counseling will be available at the conclusion of the test. Thank you for helping us help you help us all!
Kassiopeia is offline  
Old March 10, 2004, 04:18   #172
Ari Rahikkala
King
 
Ari Rahikkala's Avatar
 
Local Time: 18:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Oct 1999
Location: Shireroth
Posts: 2,792
Niinkö korkealla älykkyystasolla minä olen teihin verrattuna ?
__________________
This is Shireroth, and Giant Squid will brutally murder me if I ever remove this link from my signature | In the end it won't be love that saves us, it will be mathematics | So many people have this concept of God the Avenger. I see God as the ultimate sense of humor -- SlowwHand
Ari Rahikkala is offline  
Old March 10, 2004, 05:46   #173
Kassiopeia
Alpha Centauri Democracy GameGalCiv Apolyton EmpireApolyton Storywriters' GuildCivilization II Democracy GameApolytoners Hall of FameACDG3 Spartans
Emperor
 
Kassiopeia's Avatar
 
Local Time: 18:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Jul 2001
Location: Aperture Science Enrichment Center
Posts: 8,638
Jos tuollaisia aletaan vihjailla, pakkohan tässä on jonkinlainen vastine kirjoittaa.

Quote:
sukupuolineutraalit pronominit olisivat hieno lisä ja helpottaisivat kommunikointia (ei enää "his or her" tai "him or her" -rakenteita!)
Englannissa "they" on tietääkseni (E2-tietoa) yleisesti hyväksytty neutraali pronomini, sekä yksikössä että monikossa.

Quote:
Etsisin käsiini jonkin järkevän järjestelmän, jolla pystyy muuntamaan kirjoitettua englantia puhutuksi ja toisinpäin foneemiperiaatteen mukaan, *ilman* että tarvitsee muistaa eri säännöt joka toiselle sanalle.
Joku yhdysvaltalainen kirjailija tai muu vastaava, ei Samuel Clemens, on kehitellyt viime vuosisadalla myös englannista foneettisesti loogisempaa versiota, mutta en muista enää tämän projektin nimeä.

Se vaikutti tosin jonkinlaiselta kieli poskessa -operaatiolta, ainakin esimerkkitekstien sävyn mukaan. Toisaalta se mielikuva saattoi johtua siitä että se näytti kirjoitettuna aivan suomalaisen moottoriurheilijan englannilta.

Quote:
Enemmän olen saanut nauttia siitä, kun olen mietiskellyt eri sääntöjä ja tapoja suomenkielessä.
Kuten sitä yhdyssanasääntöä, jonka mukaan kielet kirjoitetaan erikseen?

Itse olen pohtinut suomea lähinnä ulkomaisen, sitä opettelevan ihmisen näkökulmasta, tähän on saattanut vaikuttaa erinäisille mulkomaalaisille annetut luennot, analyysit ja englannin ja suomen erojen ihmettelyt.

Esimerkiksi paikkakuntiin liittyvät sijamuodot: suomeen on vakiintunut, että ollaan jollain paikkakunnalla tai jossain paikkakunnassa. Saatan asua Helsingissä tai Ylojärvellä, mutten Helsingillä tai Ylöjärvessä.

Yritin pohtia jonkinlaista logiikkaa, esimerkiksi josko kaikki tiettyyn maantieteelliseen substantiiviin (järvi, niemi, lahti jne.) päättyvät paikannimet taipuisivat samalla lailla, mutta en ehtinyt löytää minkäänlaisia yhtäläisyyksiä.

Sellaisia on kuitenkin oltava, koska oman näppituntumani mukaan suomea äidinkielenään puhuva, suomessa ikänsä asunut osaa käyttää paikannimen kohdalla samaa sijamuotoa kuin kaikki muutkin suomalaiset vaikkei varsinaista paikannimeä olisi aikaisemmin kuullutkaan. Sijamuoto voi ollakin riippuvainen esimerkiksi sanan yleisestä rakenteesta, kuten tavumäärästä tai etu- ja takavokaaleista.

Suomea opettelevalle tällainen on tietysti aikamoista helvettiä, tilanne on sama kuin jos ranskassa olisi kaksi eri prepositiota ajatukselle "jonnekin" paikkakuntien yhteydessä, ja ne määräytyisivät aivan satunnaisesta.

Toisaalta totuus ei ole tästä kaukana: ne määräytyvät sen mukaan, onko paikkakunta ollut tai onko se itsenäinen, mikä puolestaan on hyvin harmaata aluetta (vrt. ruotsin kielessä paikannimien suvun määräytyminen). Esimerkiksi Avignon mielletään itsenäisten paikannimien joukkoon, koska sillä oli keskiajalla hyvin vahva autonominen asema vaikka se nykyään on enää vain osa Ranskaa.

Vaikka tämä ei enää vastinetta olekaan, voin ainakin todeta että olen kiinnostunut jonkin verran kielen ominaisuuksista itsekin. Sääntöjä enemmän minua tosin kiehtovat etymologia, se miten sanat voivat olla peräisin hyvinkin eriskummallisista juurista ja tapahtumista.
__________________
Cake and grief counseling will be available at the conclusion of the test. Thank you for helping us help you help us all!

Last edited by Kassiopeia; March 10, 2004 at 08:24.
Kassiopeia is offline  
Old March 10, 2004, 05:53   #174
Heavy and Happy
Settler
 
Heavy and Happy's Avatar
 
Local Time: 15:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Mar 2004
Posts: 7
Mä olen suomalainen. En tiedä mitä muuta sanoa.
Heavy and Happy is offline  
Old March 10, 2004, 06:01   #175
Kassiopeia
Alpha Centauri Democracy GameGalCiv Apolyton EmpireApolyton Storywriters' GuildCivilization II Democracy GameApolytoners Hall of FameACDG3 Spartans
Emperor
 
Kassiopeia's Avatar
 
Local Time: 18:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Jul 2001
Location: Aperture Science Enrichment Center
Posts: 8,638
Etusivulla on ohjeet jos haluat paljastaa yksityiskohtaisia henkilötietoja kaiken Internetin nähtäväksi.

"Olen suomalainen" on tosin ihan tarpeeksi, lukeudut heti syntyperäsi ansiosta tämän keskustelupalstan etuoikeutettuun aristokratiaan ja älymystöön.
__________________
Cake and grief counseling will be available at the conclusion of the test. Thank you for helping us help you help us all!
Kassiopeia is offline  
Old March 10, 2004, 06:37   #176
Hakkapeliitta
Chieftain
 
Hakkapeliitta's Avatar
 
Local Time: 17:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Apr 2001
Location: of the Dark Hole
Posts: 32
Quote:
Originally posted by Kassiopeia
Etusivulla on ohjeet jos haluat paljastaa yksityiskohtaisia henkilötietoja kaiken Internetin nähtäväksi.
mitä? "jos haluat"? tässä on nyt kyllä kuule aivan muusta kuin haluamisesta kysymys
__________________
:p:p:p|__Hakkapeliitta/Jeki__|:p:p:p
You wanna see me spank my monkey?
I'll shake your hand later, I have an...itch.
Hakkapeliitta is offline  
Old March 11, 2004, 11:07   #177
Kassiopeia
Alpha Centauri Democracy GameGalCiv Apolyton EmpireApolyton Storywriters' GuildCivilization II Democracy GameApolytoners Hall of FameACDG3 Spartans
Emperor
 
Kassiopeia's Avatar
 
Local Time: 18:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Jul 2001
Location: Aperture Science Enrichment Center
Posts: 8,638
Jeki Jeki Jeki, pelotit tulokkaan tiehensä. Ei näin.
__________________
Cake and grief counseling will be available at the conclusion of the test. Thank you for helping us help you help us all!
Kassiopeia is offline  
Old March 11, 2004, 16:27   #178
juhani_kahvi
Settler
 
juhani_kahvi's Avatar
 
Local Time: 17:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Mar 2002
Location: Mänttä, Finland
Posts: 5
Jos taidefilosofia saa munanne koviksi:
http://www.tuukkavirtaperko.net/teks...inen_taide.htm
__________________
www.tuukkavirtaperko.net
juhani_kahvi is offline  
Old March 11, 2004, 16:34   #179
juhani_kahvi
Settler
 
juhani_kahvi's Avatar
 
Local Time: 17:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Mar 2002
Location: Mänttä, Finland
Posts: 5
Munan saa kovaksi tietysti normaalillakin tavalla.

Tai divergentisti.

Pian joku moderaattori suuttuu minulle.
__________________
www.tuukkavirtaperko.net
juhani_kahvi is offline  
Old March 12, 2004, 06:04   #180
Ignorance
Chieftain
 
Ignorance's Avatar
 
Local Time: 17:58
Local Date: November 2, 2010
Join Date: Dec 2001
Location: Tampereen betonihelvetti
Posts: 79
Kuten joku viisas(?) joskus on sanonut:
If you can't offend part of your audience, there is no point in being an artist at all.

Ei jaksa suomentaa.
__________________
"In some of its more lunatic aspects, political correctness is merely ridiculous. But in the thinking behind it, there is something more sinister which is shown by the fact that already there are certain areas and topics where freedom of speech, in the sense of the right to open and frank discussion, is being gradually but significantly eroded." -- Judge Neil Denison
Ignorance is offline  
 

Bookmarks

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT -4. The time now is 11:58.


Design by Vjacheslav Trushkin, color scheme by ColorizeIt!.
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
Apolyton Civilization Site | Copyright © The Apolyton Team